Jed Martin

2016 Apr 8 - Apr 16

Travail Humain

Jed Martin


‘Travail Humain’
Avant-première exposition


KochxBos Gallery Amsterdam
Friday, April 8 – Saturday 16 2016


For Dutch text click here / klik voor Nederlandse tekst hier
This April, KochxBos Gallery will proudly be hosting the first show in The Netherlands of work by French artist Jed Martin (Le Raincy, 1975). Martin’s has already been an established name amongst art connoisseurs, ever since his participation in the group exhibition Restons courtois (2001) and the subsequent solo exposition at the Espace Michelin (2005).

Michel Houellebecq
The general public first hears of him when Michel Houellebecq picks Martin’s life as subject for his novel The Map and The Territory ('La Carte et Le Territoire' - 2010, Flammarion).

In anticipation of an extended exhibition scheduled for Amsterdam in 2017, KochxBos Gallery now lifts an exclusive tip of the veil with this avant-premiere. Travail Humain primarily shows Jed Martin’s photographic work, including fragments of his academic exam assignment, that consists of 11.000 images of utensils: an exhaustive catalogue of man-made objects from the industrial age and - indeed, like all his later work - a tribute to human labour.

Obviously, the much talked about photographic images of Michelin maps are well represented. Finally, Jed Martin is preparing a painted addition the nature of which we cannot yet reveal.


About Jed Martin
Jed Martin was born near Paris in 1975, the son of an architect. After his mother died by her own hand, he mostly spent his youth in seclusion, drawing flowers and landscapes.
After first making a living as an object photographer for various agencies, Martin has his first break in the visual arts by photographing maps. The complex but perfectly clear drawing of these maps has a limited colour gamut. To Martin, this is not only extremely aesthetic; in his eyes it also combines “the essence of modernity with the essence of animal life”.

The praise from the press as well as the audience is virtually unanimous; Patrick Kéchichian, art critic for Le Monde, equals the satellitic point of view of the map to the eye of God and points out a parallel with Thomas Aquinas’ rational theology: ‘Not without gallant audacity, Martin adopts the point of view of a God co-participating, alongside man, in the (re)construction of the world.’ The fact that the artist concurred with this statement is remarkable. For Jed Martin has shown little inclination to verbal explanation and well-nigh exclusively relates to the public through his imagery. In interviews he preferably limits himself to one core subject that, given his artistic ambitions, might seem paradoxical: to be an artist, in his view, is above all to be someone submissive.

Jed Martin is frequently referred to as the heir of the great conceptual artists of the 20th century, and his work presented as the product of a cool, detached reflection on the state of the world. But research on the unmistakable parallels between Jed Martin’s plastic work and Michel Houellebecq’s prose hasn’t even begun to scratch the surface. Both show satirical talent, a sharp and sometimes cruel observation and an alienating, sociological distance to their material.

Credits
‘Travail Humain’ is possible thanks to the support and efforts of the Artistes Associés Jed Martin collective, Michel Houellebecq, Martin de Haan, Ilse Joliet & Rokus Hofstede, Eric C. Maas and Les Ballets C. de la B. / With the support of Michelin Travel Partner.



Nederlandse tekst



‘Travail Humain’
Jed Martin


Avant-première exposition
KochxBos Gallery Amsterdam
Vrijdag 8 – zaterdag 16 April 2016

Met zekere trots presenteert KochxBos Gallery als eerste in Nederland het werk van de Franse kunstenaar Jed Martin (Le Raincy, 1975). Onder kunstkenners genoot Martin al langer een sterke reputatie, sinds zijn bijdrage aan de groepstentoonstelling Restons courtois (2001) en de daaropvolgende solotentoonstelling in het Espace Michelin (2005).

Michel Houellebecq
Het grote publiek maakt kennis met hem wanneer Michel Houellebecq Martins leven tot onderwerp maakt van de roman La Carte et Le Territoire (2010, Flammarion), in het Nederlands vertaald door Martin de Haan als 'De Kaart en Het Gebied'.

Vooruitlopend op een uitgebreide tentoonstelling die Amsterdam voor 2017 staat te wachten, licht KochxBos Gallery met deze avant-première alvast een exclusieve tip van de sluier. ‘Travail Humain’ toont vooral het fotografische oeuvre van Jed Martin, met onder meer fragmenten van zijn afstudeerproject, dat bestaat uit 11.000 foto’s van gebruiksvoorwerpen: een uitputtende catalogus van door de mens gefabriceerde objecten in het industriële tijdperk en - net als in feite al zijn latere werk - een eerbetoon aan de menselijke arbeid.
Uiteraard zijn de veelbesproken fotografische beelden van Michelinkaarten ruim vertegenwoordigd. Tenslotte zal er een werk van Jed Martin worden vertoond waarvan we de aard nog niet willen prijsgeven.

Over Jed Martin
Jed Martin werd geboren in 1975 in de buurt van Parijs als zoon van een architect. Na de zelfgekozen dood van zijn moeder, bracht hij zijn jeugd hoofdzakelijk in afzondering door met het tekenen van bloemen en landschappen.

Aanvankelijk werkzaam als objectfotograaf voor enkele agentschappen, boekt Martin zijn eerste succes in de beeldend kunsten met het fotograferen van landkaarten. Het beperkte kleurengamma van de complexe maar volmaakt heldere tekening van de kaarten is voor Martin niet alleen uitermate esthetisch, maar vermengt volgens hem ook “de essentie van de moderniteit met de essentie van het dierlijke leven”.

De lof van pers en publiek is nagenoeg eenstemmig; Patrick Kéchichian, criticus van Le Monde, stelt het satellitisch oogpunt van de kaart gelijk aan de blik van God en wijst op een parallel met de rationele theologie van Thomas van Aquino: ‘Niet zonder kranige vermetelheid neemt Martin het standpunt in van een God die, naast de mens, deelneemt aan de (re)constructie van de wereld.’ Dat de kunstenaar zich in deze uitspraak kan vinden is opmerkelijk. Jed Martin is immers weinig geneigd gebleken tot verbale toelichtingen en verhoudt zich vrijwel uitsluitend via zijn beeldentaal tot de openbaarheid.

In interviews beperkt hij zich doorgaans tot een kernpunt dat gezien zijn artistieke ambities paradoxaal mag heten: het kunstenaarschap betekent in zijn ogen vooral een staat van onderwerping.
Jed Martin wordt dikwijls aangeduid als erfgenaam van de grote conceptuele kunstenaars van de 20e eeuw, en zijn werk gepresenteerd als het resultaat van een koele, onthechte reflectie op de toestand van de wereld. Maar de opmerkelijke parallellen tussen het plastische werk van Jed Martin en het proza van Michel Houellebecq zijn nog nauwelijks onderzocht. Beiden geven blijk van satirisch talent, van een scherp en soms wreed observatievermogen, van een vervreemdende sociologische distantie tot hun stof.

Credits
‘Travail Humain’ is mogelijk dankzij de steun en inspanningen van het collectief Artistes Associés Jed Martin, Michel Houellebecq, Martin de Haan, Ilse Joliet & Rokus Hofstede, Eric C. Maas, en Les Ballets C. de la B. / Met de steun van Michelin Travel Partner.



Opening pictures